Elektroauto nebo fosil?

Určitě jste ve svém životě slyšeli mnoho (dez)informací  a mýtů ohledně elektroaut. Pojďme se v rámci tohoto článku podívat na tuto problematiku obšířněji a pokusit se do ní vnést trochu světla.

Pro začátek se pojďme nejprve seznámit se základními zkratkami:

  • ICE – z anglického Internal Combustion Engine, vozidlo s klasickým spalovacím motorem. Tyto se dále dělí na benzínové (zážehový motor) a dieselové/naftové (vznětový motor). Vzhledem k faktu, že dochází ke spalování fosilního paliva, familiérně jej budu nazývat „fosil“.
  • BEV – z anglického Battery Electric Vehicles, vozidlo poháněné elektřinou z baterií, někdy též značeno jako EV nebo „evíčko
  • HEV – z anglického Hybrid Electric Vehicles, hybridní vozidla, které kombinují jak baterie, tak i spalovací motor. HEV se dále dělí na další druhy, jako například PHEV (Plug-in Hybrid), atd.
  • FCEV – z anglického Fuel Cell Electric Vehicles, vozidla používající vodíkové palivové články

Pro účely tohoto článku uvažuji pouze základní rozdíly mezi ICE (fosilem) a plnohodnotným BEV. HEV/PHEV považuji pouze za vývojový mezistupeň pro ty, co mají do plnohodnotného přechodu do BEV světa obavy. Z mého pohledu nese z obou platforem zejména nevýhody – složitost motoru, nutnost pravidelné údržby, malé efektivity, hmotnost baterií a především jejich kapacita.

Mýtus č. 1 – Provoz EV je dražší než benzín!

Určitě jste někde četli nebo zaslechli variantu na tuto informaci (benzín klidně nahraďte slovem nafta). Realita je ovšem naprosto opačná. Provoz EV vychází nákladově zhruba v poměru lepším než 1:2 proti běžné spotřebě fosilu. Pojďme si toto ukázat na konkrétním příkladu:

Mějme 2 vozidla:

  • EV se spotřebou 15 kWh/100 km, cenu za kWh ve výši 8 Kč (běžná cena u registrovaného klienta u EON Drive, u Kauflandu například i za 5,90 Kč/kWh, doma ještě levněji)
  • Běžné benzínové vozidlo, spotřeba 7 litrů/100 km, cena za Natural 95 34 Kč/l

Prostým výpočtem se dostaneme ke spotřebě u EV na 120 Kč/100 km (15×8) a u fosilu na 238 Kč/100 km (7 x 34).  Záměrně u EV počítám s vyšší částkou za kWh, což je zároveň ta nejhorší cenová varianta pro AC nabíjení 22 kW. Pokud nabíjíte doma (což prakticky dělá naprostá většina majitelů EV), pak si můžete dosadit vaši částku za kWh, kterou máte. Pokud máte vlastní FVE, tak je nabíledni, že se s náklady můžete dostat ještě úplně jinam.  A ti nejšikovnější, co jsou s nákupem na spotu, si v jeho záporné části „lijí kilometry“ do vozidla a ještě za to dostávají peníze. 🙂

eMýtus č. 2 – EV nikam nedojede!

Správně, do vaší oblíbené dovolenkové destinace, Chorvatska, zajisté na jeden zátah nedojede. Stejně tak se vsadím, že tam nedojedete ani fosilem. A to nejenom z důvodu PHM, ale zejména tělesných potřeb. Ano, ti otrlejší samozřejmě namítnou, svírajíce v ruce oblíbenou láhev od Cappy se širším hrdlem, že ani toto není problém, ale většinová populace se podobných kratochvílí spíše vyvaruje a běžně si lidé průběžně dopřávají zastávky nejenom za účelem vyprázdnění močového měchýře, ale i protažení. To, zdali lze vůbec za dovolenou považovat několik desítek hodin za volantem (obě cesty) a následné ležení na kameninové pláži s ešusem a špagetami s kečupem, již nechávám na každém čtenáři.

V kamarádově Tesle jsem nechával vypočítat cestu do Bulharska – Plovdivu, celkem 5 dobíjecích zastávek po sotva čtvrthodině. Pokud cestujete s ratolestmi, tak nutnost dobíjení ani nepocítíte. Fakticky novější EV dojedou běžně kolem 400-500 km.

Nelze nezmínit i menší EV, které mohou míti menší celkový dojezd, ale při běžném denním využití 30-50km vás dobíjení může čekat 1x za dva týdny, když si jedete nakoupit.

Mýtus č. 3 – A co až budou mít EV všichni v paneláku?!

Na to je velmi jednoduchá odpověď, až budou EV tak rozšířená, že jej budou mít opravdu všichni, tak pak bude nejspíše dobíjení dostupné pro všechny. Dovolím si menší příměr s bazénem – pro majitele RD poměrně běžná věc, případně vlastní FVE. Co až je budou mít všichni v paneláku? Asi sami uznáte, že je to zjevný nesmysl. Prostě některé věci v paneláku provozovat nelze, případně s menšími či většími obtížemi. Nicméně i přesto budu tvrdit, že s běžným nájezdem „kolem komína“ se dá s EV fungovat i v paneláku. Nabíjení se jednoduše realizuje například přes víkendový nákup u některého z nákupních center.

Mýtus č. 4 – Nikde to nedobiju!

Nepříjemným faktem, kteří odpůrci EV selektivně ignorují, zůstává, že „PHM tečou každou zásuvkou“. Překvapivě tedy, i ve vaší zásuvce je energie, kterou se dá dobít EV. Ano, běžná zásuvka je omezena 16A, což fakticky dává pouhých cca 3700 W. Za hodinu dobíjení z takové zásuvky tedy „našťoucháte“ do auta energii tak na 20-25 km, nicméně jako instance poslední záchrany je možné i takovou zásuvku použít. Osobně doporučuji web PlugShare (případně aplikaci na iOS, Android), kde je drtivá většina všech veřejných dobíjecích míst a troufám si i tvrdit, že už nyní je v ČR více dobíjecích míst, než celkem fosilních čerpacích stanic. Klikněte a přesvědčte se sami ve svém okolí. Nicméně, jak jsem již zmínil výše, je prokázáno, že z hlediska ročního provozu na veřejných EV budete dobíjet tak maximálně z 5% (pokud nejste onen nebohý paneláčník bez bazénu a garážového stání 🙂 ).

Myslím si, že takto by se dalo pokračovat dál a dál a výsledek by byl pořád stejný. Nicméně, pokud vás tato problematika opravdu zajímá, tak bych doporučil přednášky strážníka Mgr. Miroslava Ryby z MP Tábor. Ano, Městská policie Tábor má dlouhodobé zkušenosti s provozem EV, dokonce přímo na tísňové lince. A díky tomu, že mají konkrétní čísla, které navíc z povahy činnosti svého fungování musí mít, tak je pouze zveřejnili a dotyčný strážník jezdí edukovat do okolních obcí a zvyšovat povědomí o EV. A co si budeme nalhávat, potřeby vozidla určeného pro tísňovou linku budou asi trošičku jinde, než provoz běžného občana jednou týdně pro lahváč do Kauflandu.

Za sebe doporučuji toto video na YouTube. Zjistíte na něm, že z hlediska pouhé spotřeby se fosilní nafťák pohyboval na zhruba trojnásobku nákladů proti EV. A to MP Tábor sídlí v památkově chráněné části města a nemají vlastní FVE. Dobíjí tedy normálně ze sítě. Z hlediska TCO (Total Cost of Ownership – celkové náklady vlastnictví) se fosilní oktávka nevyplatila o více než 400.000 Kč. A tato částka se neustále navyšuje, protože jejich stará EV Kia je v provozu stále dál.

MP Tábor - porovnání celkových nákladů na provoz běžného auta a elektroauta

Jako další krok bych doporučil získání praktických zkušeností. Tesla nabízí testovací zápůjčky vozidel zdarma. Opravdu to k ničemu nezavazuje, dejte tomu šanci a jsem přesvědčen, že finální zakončení testování bude končit dvěma emocemi – „rohlíku“ úsměvu na tváři od ucha k uchu a následně naštvání, až pojedete domů svým fosilem…

Zanechat komentář